logo

 Onderzoek         Contact  FAQ

Reactie op ‘Suikerterugroepactie’ Diabetes Fonds

Op 4 april startte het Diabetes Fonds met de Suikerterugroepactie. Consumenten kunnen volgens het Diabetes Fonds product ‘terugbrengen’ die teveel suiker zouden bevatten. Het Diabetes Fonds wil zo een signaal afgeven richting de voedingsindustrie.

Verborgen suikers

Volgens het Diabetes Fonds zit niet in alleen frisdrank, koek en snoep veel suiker, maar ook in producten waar je het niet verwacht. Toegevoegde suikers in producten waar je ze niet verwacht, de zogenaamde ‘verborgen suikers’ zitten met name in hartige producten, zoals groenteconserven, sladressings, vleeswaren en sauzen. Deze producten smaken niet (overduidelijk) zoet, dus verwacht men over het algemeen niet dat aan deze producten suiker is toegevoegd.

Hoeveel ‘verborgen suikers’ eten we nu eigenlijk?

Volgens het Diabetes Fonds krijgen we door de consumptie van dit soort producten alsnog veel suiker binnen. Volgens onderzoek van Wageningen University eten Nederlanders gemiddeld 4 gram ‘verborgen suikers’ per dag. Dit is slechts 1 suikerklontje en minder dan 1% van de totale dagelijkse energie-inname. De rest van de toegevoegde suikers (in totaal 71 gram) krijgen we binnen met het eten van producten waar men wel bewust is van de aanwezigheid van suikers: frisdrank, koek, snoep, etc.

Meer informatie over ‘verborgen suikers’, bekijk deze factsheet.

Teveel calorieën zijn het probleem

De focus op suiker in relatie met diabetes type 2 is een nogal grove versimpeling van het probleem. Diabetes type 2 wordt niet veroorzaakt door suiker per se. Wel kan het gebruik van veel suiker (net als de andere energieleverende voedingsstoffen) bijdragen aan overgewicht, een belangrijke risicofactor voor het ontwikkelen van diabetes type 2. Daarnaast leidt consumptie van vloeibare suikers (denk aan frisdrank en vruchtensap) gemakkelijk tot overconsumptie (ze verzadigen namelijk minder dan vaste suikers of andere vaste calorieën), hetgeen overgewicht veroorzaakt. Om die reden adviseert de Gezondheidsraad om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken. Naast overgewicht zijn weinig lichaamsbeweging en roken belangrijke leefstijlrisicofactoren. Een gezond lichaamsgewicht, voldoende beweging en een evenwichtige voeding vormen de kern van een leefstijl die de kans op diabetes type 2 zo klein mogelijk houdt.

Meer informatie over suiker en diabetes, bekijk deze position paper.

Teveel suiker?

Het Diabetes Fonds beweert in haar communicatie over suiker dat we in Nederland teveel suiker eten en dit kan leiden tot overgewicht. Hierbij worden steeds de kwantitatieve aanbevelingen (<10 energieprocent vrije suikers, ofwel 12,5/15 suikerklontjes per dag) van de Wereldgezondheidsorganisatie aangehaald.

We zitten op zo'n 20 suikerklontjes* per dag, terwijl de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om per dag niet meer dan 12,5 (vrouwen) of 15 suikerklontjes (mannen) binnen te krijgen. Dit kan leiden tot overgewicht en een groter risico op diabetes type 2. – Diabetes Fonds.

Echter, de kwantitatieve richtlijnen zijn gebaseerd op het verband tussen suikers en tandcariës, niet op het verband tussen suikers en overgewicht. Bovendien geven de onderzoekers betrokken bij de WHO-adviezen aan dat de kwantitatieve richtlijn van <10 energieprocent gebaseerd is op matig bewijs. 

*Uit onderzoek van Wageningen University blijkt dat Nederlands dagelijks 81 gram vrije suikers innemen, dit staat gelijk aan 18,5 suikerklontjes -in plaats van de 20 suikerklontjes die het Diabetes Fonds noemt-. Vrije suikers zijn alle suikers die toegevoegd zijn door de producent of consument alsook suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. 

Ons standpunt

Kenniscentrum suiker & voeding is van mening dat:

Het debat over diverse voedingsstoffen moeten worden gevoerd in perspectief van het totale voedingspatroon. De discussie over suiker moet gevoerd worden op basis van wetenschappelijke feiten. In het kader van overgewicht en obesitas tellen alle calorieën mee, ook die van suiker. Overconsumptie is daarbij niet goed. Diabetes type 2 wordt niet veroorzaakt door consumptie van suiker, maar hoofdzakelijk door overgewicht. Voor de preventie van overgewicht en diabetes type 2 is een lage inname van suikerhoudende dranken wel van belang.

Nieuwsbrief: suiker in perspectief

sip42

Kinderen is het thema van ‘Suiker in Perspectief’ editie 42. De eerste 1000 dagen van een kind zijn bepalend voor de rest van zijn leven, vertelt prof. dr. Tessa Roseboom. ‘Er is geen gemakkelijke oplossing om de groenteconsumptie van kinderen te verhogen’, aldus onderzoeker Vera van Stokkom (Msc). ‘Maar kindervoorkeuren zijn te veranderen.’ Lees ook de interviews met onder andere dr. ir. Astrid Postma-Smeets over de Schijf van Vijf die jonge kinderen weinig speelruimte biedt en met prof.dr. Cor van Loveren: ‘Ik vind het opvallend dat mondgezondheid bij kinderen in de afgelopen jaren niet beter is geworden.’

Nieuwe Infokicks: informatieve filmpjes over suiker

Maakt suiker nu dik of niet? Is suiker verslavend? En waarom zit er eigenlijk suiker in voedingsmiddelen? Om uitleg en antwoord te geven op dergelijke vragen heeft Kenniscentrum suiker & voeding in samenwerking met wetenschappers op dit gebied een vijftal informatieve filmpjes gemaakt.

Bekijk alle infokicks

Informatiemap

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar een update van (delen van) de inhoud.

Vraag gratis aan

deel deze pagina