logo

 Onderzoek         Contact  FAQ

Wat is de invloed van suiker op het gebit?

Alle suikers en andere fermenteerbare koolhydraten (zoals koolhydraten in rijst, aardappelen, quinoa en brood) zijn cariogeen, met andere woorden: ze kunnen gaatjes veroorzaken. Wel spelen daarbij de volgende factoren een belangrijke rol: de aanwezigheid van tandplaque en bacteriën in de mond. Bacteriën bevinden zich in tandplaque en zetten fermenteerbare koolhydraten om in zuren. Deze zuren kunnen het tandglazuur aantasten (dit heet demineralisatie). Het gebit herstelt zich van nature van een dergelijke ‘zuurstoot’ (remineralisatie). Als de balans tussen demineralisatie en remineralisatie verstoord is, kan op den duur tandcariës ontstaan. Het Ivoren Kruis adviseert in het Basisadvies Cariëspreventie het volgende:

  • Maximaal 7 keer per dag eten of drinken. Dit zijn 3 hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) en maximaal 4 tussendoortjes per dag. Vuistregel: Na eten of drinken minstens 2 uur niets meer nemen.
  • Een uur voor het tandenpoetsen geen zure producten eten of drinken.
  • Geen voeding of dranken na het laatste tandenpoetsen of mee naar bed nemen.

Afdrukken

deel deze pagina