logo

 Onderzoek         Contact  FAQ

Is suiker (on)gezond?

Dit is een vraag die je niet eenvoudig met ja of nee kunt beantwoorden. Het hangt af van de hoeveelheid en de individuele situatie. Een beperkte inname van (toegevoegde) suiker past in een gezond voedingspatroon, maar overconsumptie van suiker is ongezond.

Iemand die veel beweegt en zijn ingenomen calorieën verbrandt zal meer suiker kunnen eten dan iemand die fysiek inactief is. Een Tour de France wielrenner eet en drinkt wel een kilo aan suikers per dag! Anderzijds is het verstandig dat mensen met overgewicht hun energie-inname uit toegevoegde suikers zo veel mogelijk beperken.

De Gezondheidsraad heeft geen bovengrens vastgesteld voor de inname van (toegevoegde) suikers. Wel adviseren zij om zo min mogelijk suikerhoudende dranken (frisdrank en fruitsappen) te drinken. Vloeibare suikers (calorieën) zijn minder verzadigend, waardoor de kans op overgewicht groter is. De Gezondheidsraad vond een samenhang tussen de consumptie van suikerhoudende dranken en het ontwikkelen van diabetes type 2.

De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid heeft ook geen bovengrens voor de inname van (toegevoegde) suikers vastgesteld. De WHO adviseert om minder dan 10% van de energie-inname uit vrije suikers (hieronder vallen niet de van nature aanwezige suikers uit fruit, groente en melk) te halen. Deze richtlijn is gebaseerd op een ‘matige’ bewijslast en alleen op het voorkomen van tandcariës. Het Ivoren Kruis (de Nederlandse Vereniging voor Mondgezondheid) adviseert niet vaker dan 7x per dag iets te eten of drinken. Vaak suikers eten vergroot de kans op tandcariës.    

Afdrukken

deel deze pagina