logo

 Onderzoek         Contact  FAQ

Zijn er sport- en beweegnormen waaraan we zouden moeten voldoen?

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) is vooral gericht op het onderhouden van de gezondheid op de lange duur. Om een goede gezondheid te behouden is het gewenst tenminste 5 dagen per week 30 minuten matig intensief te bewegen. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste aantal minuten per dag tenminste 60. De Fitnorm is voor iedereen gelijk: tenminste 3 keer per week gedurende minimaal 20 minuten zwaar intensieve lichamelijke activiteit. De Combinorm is een optelsom van de NNGB en de Fitnorm. Iemand voldoet aan de combinorm wanneer hij/zij aan tenminste aan één van de beide normen voldoet.

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) is in 1998 opgesteld door de universiteiten van Maastricht (MU), Amsterdam (VU), Groningen (RUG), Utrecht (UU), het RIVM, TNO en NOC*NSF. Iemand is semi-actief als er tussen de 1 en 4 dagen per week ten minste 30 minuten matig intensief wordt bewogen. Iemand is inactief als hij of zij op geen enkele dag van de week ten minste 30 minuten matig intensief lichamelijk actief is. Om een goede gezondheid te behouden is het gewenst tenminste 5 dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste aantal minuten per dag tenminste 60. Of aan de NNGB wordt voldaan hangt af van de duur (totaal 30 of 60 minuten in blokjes van minimaal 10 minuten), de frequentie (minimaal 5 dagen per week) en de intensiteit (iets hogere hartslag en ademhaling, dus stevig doorwandelen en iets harder fietsen). De Fitnorm is vooral gericht op het onderhouden van fysieke fitheid (uithoudingsvermogen, kracht en coördinatievermogen) en is grotendeels gebaseerd op Amerikaanse richtlijnen.

Meer informatie:
RIVM, Nationaal Kompas Volksgezondheid (2014) - Normen van lichamelijke (in)activiteit

Nieuwsbrief: suiker in perspectief

sip42

Kinderen is het thema van ‘Suiker in Perspectief’ editie 42. De eerste 1000 dagen van een kind zijn bepalend voor de rest van zijn leven, vertelt prof. dr. Tessa Roseboom. ‘Er is geen gemakkelijke oplossing om de groenteconsumptie van kinderen te verhogen’, aldus onderzoeker Vera van Stokkom (Msc). ‘Maar kindervoorkeuren zijn te veranderen.’ Lees ook de interviews met onder andere dr. ir. Astrid Postma-Smeets over de Schijf van Vijf die jonge kinderen weinig speelruimte biedt en met prof.dr. Cor van Loveren: ‘Ik vind het opvallend dat mondgezondheid bij kinderen in de afgelopen jaren niet beter is geworden.’

Nieuwe Infokicks: informatieve filmpjes over suiker

Maakt suiker nu dik of niet? Is suiker verslavend? En waarom zit er eigenlijk suiker in voedingsmiddelen? Om uitleg en antwoord te geven op dergelijke vragen heeft Kenniscentrum suiker & voeding in samenwerking met wetenschappers op dit gebied een vijftal informatieve filmpjes gemaakt.

Bekijk alle infokicks

Informatiemap

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar een update van (delen van) de inhoud.

Vraag gratis aan

deel deze pagina