Suiker in perspectief editie 45 | juni 2019

Bron: 1. Hodgkins, C.E., et al. (2019) . Understanding how consumers categorise health related claims on foods: A consumer-derived typology of health-related claims. Nutrients 11(3):539-570. Bestaande overtuigingen zijn belangrijker dan feiten |11 Suiker in perspectief, juni 2019 hun eigen gezondheid, zijn ze eerder geneigd dit product te kopen. Voorkennis Consumenten vinden informatie over de gezond- heidsvoordelen van nutriënten (bijvoorbeeld: 'Goed voor hart- en bloedvaten') minder van belang als het nutriënt waarnaar verwezen wordt bekend is. In dat geval wordt ontbrekende informatie (over eventuele gezondheidsvoordelen) aangevuld met eerder opgedane kennis of overtuigingen. Vervolgens wordt besloten of een claim waardevol, relevant of geloofwaardig is. Bestaande overtuigingen zijn zelfs van groter belang voor de interpretatie van "Minder zout’: dat schijnt erg goed voor je te zijn omdat het je bloeddruk helpt verlagen." "Zulke lange teksten helpen niet. Ik wil tenslotte boodschappen doen en geen boek lezen." "Het is complexer dan dat, alleen 'vet-vrij' zegt niet zo veel." een claim dan de informatie die op het etiket staat; consumenten verbinden soms gezondheidsvoordelen aan bepaalde producten, waar in de claim zelf geen aanspraak op wordt gedaan. De getrokken conclusies van consumenten op basis van hun bestaande overtuigingen zijn dan ook niet altijd correct. Uitleg Het lijkt voor de hand te liggen om verpakkingen te voorzien van uitleg over onbekende nutriënten en positieve effecten, om een claim begrijpelijker te maken en verkeerde conclusies te voorkomen. Consumenten vinden langere teksten of weten- schappelijke taal op het etiket echter niet aantrekkelijk en zullen zich er niet in verdiepen tijdens het winkelen. Aanbevelingen Beleidsmakers zouden rekening moeten houden met hoe consumenten claims ervaren, om hen op een effectievere manier tot de gezonde keuze te verleiden. Daarvoor is volgens de onderzoekers onder meer het volgende van belang: • Bekendheid van de consument met het nutriënt waar de claim over gaat; • Formulering van de claim moet eenvoudig zijn; • Relevantie van de claim, voor de consument persoonlijk of voor een bepaalde doelgroep. Daarbij moet vooral gewerkt worden aan het vergroten en verbeteren van de voorkennis van consumenten, een strategie die in de marketing al lang bekend is. Claims op de verpakking dienen vervolgens alleen om die voorkennis te activeren. Omdat complexere informatie op het etiket niet goed overkomt, kan deze beter verstrekt worden via editorials in tijdschriften, tv-spotjes, internet- bronnen en social media . Voedingsclaim. ‘Een voedingsclaim zegt iets over de voedingswaarde van een product. De claims ‘light’ of ‘zoutloos’ zijn voorbeelden hiervan.’ Gezondheidsclaim. Gezondheidsclaims stellen dat een voedingsmiddel voordelig is voor je gezondheid. Voorbeelden zijn: ‘Calcium is goed voor de botopbouw’ of ‘Cholesterolverlagend’.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=